När man är deckad av förkylning och dessuton ont åt ryggen och trött efter nattens akutbesök så har jag bara chillat idag, läst på hur jag ska gå vidare i min viktresa nu och dessutom jag som älskar tester hittaden här där man testar sin matvana.

Liten sneaspeak hur jag ligger till ser ni, skäms :(

Kostindex:

1-4 = röd ljus
5-8 = gult ljus
9-12 = grönt ljsu
     
 
  • 1-4 poäng: Du skulle kunna förbättra dina matvanor! Titta gärna på våra kostråd och upptäck att det
    kanske inte är så svårt som du tror att äta både gott och nyttigt.
    Vilka förändringar är du beredd att göra? Börja med det som känns enklast och ta ett steg i taget.
  • 5-8 poäng: Dina matvanor är relativt bra men du skulle kunna göra förändringar för att äta ännu bättre.
    Jämför med kostråden.
  • 9-12 poäng: Dina matvanor ser bra ut!

Mina poäng: 3

Ja det var ju inte direkt nåt att hänga i julgranen precis och så här ser svenskarnas matvanor ut i korthet:
 
 
 
 
  • Två av tio äter 500 gram frukt och grönsaker per dag, eller mer.
  • Tre av tio äter fisk som huvudrätt minst två gånger per vecka.
  • Sex av tio använder olja eller flytande margarin i matlagningen.
  • Nio av tio äter för lite fullkorn.
  • Sju av tio äter för lite fibrer.
  • Fyra av tio äter för mycket socker.
  • Sju av tio äter för mycket salt, men många väljer joderat salt.
  • Åtta av tio äter för mycket mättat fett.
  • 15 procent av energiintaget – kalorierna – kommer från godis, läsk, bakverk och snacks.
  • Unga kvinnor och män, 18–30 år, har sämst matvanor.
  • Kvinnor har generellt sett bättre matvanor än män

 

Förändringar i matvanorna

Matvanorna i Sverige har blivit bättre, men fortfarande är de inte tillräckligt bra ur ett folkhälsoperspektiv. Svenskarna äter mer av den hälsosamma maten, men många, särskilt unga, äter alldeles för lite grönsaker, frukt och fullkorn och för mycket fet och sockerrik mat, saft och läsk. De flesta äter också för mycket salt.

 

De flesta får dock i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Det som är svårast att få tillräckligt av är vitamin D, järn och folat. Vissa, särskilt unga kvinnor, får idag i sig mindre än vad som rekommenderas av dessa ämnen.

 

Bättre matvanor kan minska förekomsten av de stora folksjukdomarna, som hjärt- och kärl-sjukdom, fetma, typ 2-diabetes och cancer.

 
 
Ja ni ser ju själva jag har definitivt en hel del att jobba på...så nu när jag inte kan köra pulverdiet fullt ut så har jag dessutom reggat mig på matdagboken, jag tog gratis varianten men överväger starkt att köpa deras tjänst, nu kostar 12 månader 39:-/mån, det blir totalt 468:- för 12 månader och ordinariepriset för 12 månader är 1.188:- och då får man recept och massa annat.
Hur hade ni gjort? Har ni erfarenhet av matdagboken?
Jag är ju helt lost på detta så kom gärna med tips råd och erfarenhet kring detta, vill dock inte veta nåt om Lchf då jag inte får äta denna kost.

5 kommentarer

C

01 Oct 2014 20:12

Jag har använt mig av matdagboken då och då. Man får bra överblick gällande protein, fett och kolhydrater samt kalorier om man är intresserad av det. Jag har bara använt gratisvarianten.
Men jag måste bara fråga varför du inte får äta LCHF?

Svar: Har du varit nöjd med den?
Lchf utlöser precis som vlcd samma skit i kroppen som gör att min kropp inte fixar det så jag kommer isåfall bli en sämre en vad jag var igårkväll/natt när jag for bort till akuten
polarnattis.blogg.se

C

01 Oct 2014 21:48

:-( synd!
Ja, den är enkel att använda!

Svar: Jag är ingen Lchf anhängare ändå för jag tror inte på den filosofin och värnar mer om miljö och vår jord en dom :)
polarnattis.blogg.se

Simply Sugar Me

03 Oct 2014 01:25

Jag har ingen erfarenhet av kis dagboken. Jag är ju alltid på språng och har en app i mobilen. Life som Shane upp, tror jag den heter. Jag har ställt in mina värden, målvakt osv, samt det ideala kalorierna. Jag har uteslutit bröd ris och pasta. Iaf för det mesta, väljer grönsaker , fisk,
Kyckling frukt och osv. Så det är inte nåt lcd direkt jag försöker undvika rött kött animaliskt fett . Älskar ex isländsk skyr. Bra m proteiner och lite fett, & man blir mätt.


Svar: Aha jag köpte matdagboken och är nöjd änsålänge, hur många kcal äter du då?Problemet för mig är att mitt onda utlöses av för mycket proteiner, fasta och fruktos
polarnattis.blogg.se

Simply Sugar Me

03 Oct 2014 07:26

Ja det är väl en 1500 ibland lite mer ibland mindre, det jag tycker är jobbigt är när man lagar mat och skall kalori beräkna det. Sen inser man hur lite det behövs av vissa matvaror för få massor med kalorier, av andra nästan obegränsat. Det är nyttigt att lära sig hur normal portioner ser ut.
Sen gäller det ju att kunna leva så här utan att räkna allt;-)
Men ja tycker det är ett hjälpmedel

Svar: Därför tycker jag matdagboken är toppen, jag köpte årsabonemang nu när det var så reducerat pris, de har färdiga menyer och då behöver jag inte räkna själv utan lär via dem :)Goda måltider dessutom verkar det och de har tom veckomenyer inom massa olika dieter så bara ta det som passar ens sätt som man vill leva
polarnattis.blogg.se

Simply Sugar Me

03 Oct 2014 13:15

Det låter ju onekligen bra!!!

Kommentera

Publiceras ej